Thursday, July 15, 2010

Viva Espana

Posted on 11:00 AM by failin83Inc


Salam semua...

World Cup baru jer melabuh kan tirai. Dan satu dunia tau Spain yang juara. Kebetulan Spain ni pasukan aku sejak WC 1994. Sebelum tu, aku sokong pasukan yang terkenal seperti Brazil, Argentina dan England. Maklum la, waktu kecik belum terdedah dengan dunia bolasepak yang sebenar.

Mood aku kali ni nak mengulas dan marangkumkan kesemua perlawanan di dalam post aku ni. Aku tidak akan mengulas secara detail sebab kalo aku ulas detail memang meletup keyboard ni. Sebab banyak sangat pandangan yang aku terima. Dan bagi aku semua pandangan itu adalah benar. Semua orang ada hak untuk memberi pandangan.

Kita bermula dengan perlawanan pertama RSA v MEX. Game ni memang best. Selalunya game pembukaan agak hambar. Maklum le, lambat panas. RSA sebagai tuan pastinya tidak mahu menghampakan penyokong mereka sediri. Main di gelanggang sendiri banyak memberi suntikan moral kepada pemain-pemain RSA. Resultnya 1-1.

Maka bermula la perlawanan peringkat kumpulan. Diperingkat ini memang banyak berlaku kejutan. Kita dapat saksikan tersingkirnya pasukan gergasi sepert Italy & Perancis. England, Germany & Spanyol juga hampir tersingkar. Paling mengecewakan ialah Perancis dengan menduduki tangga tercorot dalam kumpulan. Lepas tu, terdapat kepincangan di dalam pasukan tersebut. Tak cite la pasal tu sebab ianya memalu kan dunia bolasepak.

Tamat peringkat kumpulan dengan menyaksikan perlawanan berikut di peringkat kalah mati:

URUGUAY vs S.KOREA
USA vs GHANA
GERMANY vs ENGLAND
ARGENTINA vs MEXICO
HOLLAND vs SLOVAKIA
BRAZIL vs CHILE
PARAGUAY vs JAPAN
SPAIN vs PORTUGAL

Sudah pasti perlawanan tumpuan peringkat ini ialah GER vs ENG dan ESP vs POR. Tapi game paling menarik ialah GER vs ENG. resultnya GER 4 - ENG 1. Game yang penuh kontreversi di mana gol penyamaan Lampard tidak dikira walaupun bola sudah 2 kaki melebihi garisan gol.

Memasuki peringkat suku akhir, perlawanan seperti berikut:

URUGUAY - GHANA
ARGENTINA - GERMANY
BRAZIL - HOLLAND
SPAIN PARAGUAY

Aku paling tertarik game ARG - GER. WC tahun ni, team yang paling disiplin dalam padang ialah GER. dari segi position dan taktikal, mereka begitu disiplin. Tambahan pula, rata-rata player GER ialah pemain muda seperti Ozil, Muller & Khedira. Resultnya GER 4 - AGR 0. Messi memang tak berfungsi langsung dalam game ni. Seperti biasa, ARG merupakan pasukan yang tidak mengaplikasikan taktikal dalam bolasepak. Mereka hanya bergnatung kepada kemahiran individu utk mencorakkan permainan.

Tamat suku Akhir, kini memasuki separuk akhir;

HOLLAND - URUGUAY
SPAIN - GERMANY

Sudah pasti perlawanan tumpuan ialah ESP vs GER. Ramai yang menjangkakan GER akan meneruskan rentak cemerlang mereka setelah membelasah EGN dan ARG. Tapi ESP bukan pasukan yang mudah. Ini kerana mereka mempunyai kawalan bola yang cukup baik disamping sharp shooter yang prolifik seperti D. Villa. Bukan itu sahaja, barisan midfield yang mampu melakukan jaringan apabila diperlukan. GER gagal utk bermain seperti biasa kerana setiap gerakan mereka mudah dibaca oleh barisan tengah ESP. Jaringan Puyol sudah memadai untuk ESP melangkah buat kali pertama dalam sejarah WC.

Hari-hari yang dinanti sudah pun tiba;

HOLLAND vs ESPANA

Kedua-dua pasukan belum pernah mengucup WC. Ini bermakna kita akan mendapat juara dunia yang baru iaitu Negara kelapan yang menjadi juara. Bagi ESP, usah kan beraksi di Final, beraksi di semi final pun sudah mencipta sejarah baru bagi bola sepak negara mereka. Ini kerana ESP tidak pernah layak ke separuh akhir sebelum ini. Pentas final amat berbeza. NED semamangnya sebuah pasukan yang bermain secara total football dan permainan yang ditunjukkan memang berkualiti. Bagi ESP pulak, mereka mengharap hantaran-hantaran pendek mereka menjadi.

Apa yang berlaku di final agak berbeza bagi pasukan NED. aku agak terkejut apabila mere menerapkan permainan kasar. Ini mungkin disebabkan mereka terlalu mengharap untuk menjadi juara. ini merupakan aksi final yang ketiga bagi NED. Namun mereka tidak pernah menjadi juara. Sebelum ini mereka dikecewakan oleh pasukan ARG dan GER. dengan rekod 14 kad kuning dan 1 kad merah di pentas final, dan sebahagian besar kad tersebut diperolehi oleh pemain NED, anda sendiri boleh bayangkan bagaimana perlawanan itu berlansung. Perwalanan tersebut hampir buntu menjaringkan gol. Tamat 90 minit, kedudukan masih lagi 0-0. Apabila bersambung di masa tambahan, pemain NED di layangkan kad merah. ESP mengambil peluang untuk meningkatkan asakan. Pemain NED hanya bertahan dan berharap perlawanan berlanjutan ke penentuan sepakan penalti. Namun minit 116, hantaran lintang Torres gagal dikeluarkan oleh pemain NED. Fabregas merampas bola tersebut dan melebarkan ke sebelah kanan kepada iniesta yang tidak dikawal. Iniesta melepaskan rembatan padu dan menerjah gol. Menyedari itu merupakan gol kemenagan, semua pemain ESP dan pegawainya meraikannya dengan penuh emosi. Apabila wisel penamat ditiupkan, kesemua pemain ESP berlari ketengah padang meraikan kejayaan bersejarah mereka. Berbeza dengan pemain NED, mereka berlari kearah pengadil bagi melahirkan rasa tidak puas hati mereka...

Banyak lagi nak cerita pasal WC ni... Tapi tak cukup mase.. Mungkin akan sambung lagi lepas ni..

Akhir kata;

"While Holland broadly known their Total Football, Espana just introduced Masterpass Football..."

HOLA ESPANA!!!!

No Response to "Viva Espana"